Prematurbloggen.blogg.se

Här skriver jag om min son som föddes med ett akutsnitt i vecka 34+4 pga havandeskapsförgiftning. Han var 30%mindre än vanliga barn i denna vecka, vägde endast 1710gram. 3 veckor senare upptäcktes ett hjärtfel. Här kan du läsa om vår familjs stora resa. Instagram: Sarajonsson94 🌸

När vi två plötsligt blev tre

Publicerad 2016-04-29 22:28:27 i Allmänt,

Dålig uppdatering då telefonen varit konstig och inte velat uppdatera inläggen och alla försvann 3 gånger och inte orkade skriva om! Men ni funkat den och i morgon kommer ett längre inlägg med en sammanfattning om vad som hänt de senaste veckorna! ❤️ och melkers enorma framsteg och sjukhusbesök! Hans hemgång och tid hemma! 

Var graviditeten planerad?

Ja det var den, dock trodde vi inte att de skulle gå så fort som de gjorde. Tog sig på första försöket så lider så otroligt med de som försöker flera månader! 


När fick du redan på att du var med barn?

Den 31 maj 2015 på morsdag! Kom ett svagt svagt streck då jag testat flera dagar ihopp om ett litet tecken innan mens! 


Vem var den första som fick veta om graviditeten?

Ronja, då jag ville ha bekräftelse på att de va ett litet streck där och inte ett önsketänkande. 


Hur reagerade pappan?

Han var bakis den dagen då vi varit hos Fredrik i Marma och badat dagen före. Han blev chockad att de gick så fort men glad och rädd! 


Hur reagerade du?

Jag blev rädd och så otroligt jäkla glad då jag längtat så efter barn. Men rädd och nervös blir man nog ändå för man har ingensning om vad som ska hända och man är rädd för att inte klara de. Men de är en av de lyckligaste dagarna i mitt liv, och hade jag vetat de jag vet idag hade jag varit ännu mer nervös över vad som väntat oss. 


När började magen växa?

Jag kände mig aldrig riktigt stor och jag var så ledsen över de och kände på mig inombords att nått var fel, men sa de inte till nån. Kände på mig att han inte växte som han skulle, men trodde bara de var det. Så när jag blev inlagd för havandeskapsförgiftning tjatade jag i en vecka för tillväxtultrljud och där fick ja veta han var 30.% tillväxthämmande. Men liten mage hade jag nog i vecka 25 typ..


När kände du första sparkarna?

Jag kommer inte ihåg som att han var så liten var de rätt sent, vecka 18 kanske? 


När kände pappan första sparkarna?

Kommer inte ihåg han såg dom före innan han kände dom, vecka 20 kanske? 


Hur kändes/var förlossningen?

Jag tyckte dom var galna som sa att dom måsta plocka ut han, jag mådde ju bra bara de att ja spydde varje minut. Men mitt blodtryck var så långt ifrån bra de går. Så hade dom inte plockat ut han där med akutsnitt hade kanske ingen av oss klarat oss! 


Hur kändes det när du fick upp ditt barn på bröstet?

Jag fick han inte upp på bröstet direkt, dom sprang ut med honom och kom in 5 minuter senare och visade honom medan jag blev ihop sydd sen gick dom iväg med honom igen till neo. Jag fortsatte bli sydd och kom upp till Ica senare och efter nån timme kom Tomas och en barnskötare ner med honom och jag gick ÄNTLIGEN han på bröstet som jag väntat i evigheter på! Och han var så otroligt liten men de absolut finaste jag sett! Och de lyckoruset går verkligen inte beskriva med ord! 


Vill ni ha fler barn?

Ja vi vill ha flera barn. Men de känns ganska långt bort just nu, allt måste verkligen lägga sig. Och jag är så otroligt rädd att vi ska behöva gå igenom denhär resan igen med kommande barn! Även om de sagt att de är en slump allt detta hände..


Hur många barn vill du ha?

Jag har sagt 3 innan Melker föddes. Men efter denna resa blir de bara två då jag är så rädd för att de ska hända igen! 


Är detta det bästa som hänt dig?

Ja tveklöst de bästa som hänt mig, även om jag önskade vi och Melker hade sluppit hela denna långa resa vi gjort, som ej är slut. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara jonsson

Jag är 21 år och nybliven mamma till en underbar pojke som tyvärr måsta tas ut tidigare än beräknat 34+4 pågrund av svår havandeskapsförgiftning och att han ej växte som han skulle där inne. Han vägde endast 1715 gram och var 42 cm när han kom, men är en pigg och livlig kille med ett jäkla humör 😃

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela